Toppen på Täby Galopp!

Ok nytt försök, mitt första utkast till inlägg raderades. Kul. Kul dag. Typ lika mycket motgångar som framgångar. Waaah jag ooorkar inteeeeee!!!!!

Andas. Nya tag. Inte bli deprimerad, det går över. Mina fingrar gör ont, jag kommer till varför om en stund. Ska bara försöka återskapa det jag skrev innan allt raderades.

Morgonen inleddes i regnets tecken. Jag hade vaknat av en mardröm då jag drömde att min bil gick sönder igen (drömmer alltid att den går sönder innan jag ska köra hästtransport, fick något trauma när den dog på motorvägen förra året på väg hem från Runsten när jag var där med Dust... Inte att rekommendera!) så jag åkte till stallet för att ta in Toppen och fodra henne och för att hon skulle få torka och vila innan dagens strapatser. Sen åkte jag hem och åt frulle.

Vid tolv åkte jag tillbaka och packade och fixade det sista och väntade på Julia som skulle hjälpa mig att lasta. När hon kom så skulle jag koppla på släpet men hittade inte nyckeln. "Det här händer inte" tänkte jag och fick panik, för den låg verkligen inte i lådan! Ringde Renée utan resultat för hon jobbade. Jag hade bestämt mig för att inget skulle stoppa mig från att komma iväg så jag och Julia rusade till Bettan i ren desperation. Hon hade lyckligtvis en metallsåg som låg i hennes bod (tack gode Gud, hon räddade min dag), så jag sågade upp skiten på tre röda! (Jag hade horn i pannan kan jag lova...)
Sen kopplade jag på släpet och lastade Toppen. Hon har blivit så duktig, det tog knappt fem minuter och det funkar bra med kedja och lina bara någon står bakom med en hand på hennes rumpa.

Väl iväg så rullade allt på. På E18 kom vi ikapp åskvädret och jag tyckte ganska synd om Toppen som stod där bak. Jag såg iofs inte så mycket framför mig av allt regn. Typiskt min tur att råka ut för åskväder när man väl åker själv med hästen.... tack för den. Men det som inte dödar härdar, inte sant?

Toppen fick en egen box och hon fick stå i den och vänja sig vid miljön medan Edward den fjärde (Kalle, veterinärens häst) sprang in en seger i Steeplechasen! Jag fick äran att leda honom till vinnarcirkeln och bli fotad med jockeyn och ägaren och även att skritta honom efter loppet utanför dopingkontrollen (i regnet, bör tilläggas. Men det var inte så farligt just då).

Sen var det Toppens tur att visa framfötterna. Hon var taggad till tusen! Hon skötte sig ganska bra ändå, hon gjorde inget ovanligt utöver det hon brukar göra, utan vara bara laddad så som man kunde förvänta sig av en fyraåring som är på en bana för första (?) gången med andra hästar som sprang runt henne och hoppade häckar. Vi fick öva på att hoppa häckar och det gick bra! På slutet gjorde vi ett snabbjobb och Hej vad det gick undan! Så himla häftigt at bara få släppa på bromsen och låta henne köra järnet. Det märktes att hon trivdes, att galoppera är ju det hon är född till! Vi kunde konstatera att hon har ganska bra kondis ändå och vi var väldigt nöjda med hennes första insats på galoppbanan.

Nu till mina fingrar, de fläktes lite av grimskaftet när hon slängde sig bakåt (suck, mongohäst) för jag hade inga vantar på mig för de var blöta och kalla. Aj aj... men det går över. Plus att mitt lillfinger e lite vrickat och stelt nu av någon anledning. Varför njuta när man kan lida? (finskt ordspråk ;P) Det gick bra att lasta hem också förutom den incidenten.

Vi åkte hem via Waxholm, ganska mysigt att åka färja. Toppen skötte sig exemplariskt i transporten hela vägen!
Vid stallet var jag ensam så jag lossade henne och sen fick hon backa ut själv så fångade jag henne i grimskaftet när hon passerade mig och det funkade asbra! Nu ska det bara funka åt andra håller också.... =) Ingenting är omöjligt!

Hon fick sova inne inatt för det är fortfarande skitväder ute. Hon var ju så duktig idag också. Hon är den coolaste häst jag vet! <3 Toppen <3


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Duktiga ni är, måste ha varit sjuk kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0