Temptations första promenad

Igår var det dags för en ny premiär. Temptation fick gå ut på promenad i skogen för första gången!

Hade sällskap av Jenny och Sara till stallet. Varken Jenny eller jag skulle rida så vi började med att mocka, åringboxen är hemsk!

Gick för att hämta Temptation i hagen och tror hon börjar känna igen mig för så fort hon såg mig såg hon uppmärksam ut och närmade sig långtsamt. Kunde ta in henne i stallet utan att hon stretade emot som hon hon gjort gångerna innan. Fick ta hjälp av Jenny då Pemberly bestämt sig för att följa med in och nästan sprang över mig och Jenny. Men det gick bra till slut och vi fick en Temptation. Ställde henne i boxen och gav henne fibergi, hon stod rätt lugnt och det kom bara något enstaka gnägg. Ingen hysteri den här gången inte :)

Borstade överallt och lyfte på hovarna, fram har alltid gått bra men bak har hon kickat lite med när jag släppt ner benet. Men idag gick det bra, inga problem att lyfta någon av hovarna och hon skötte sig väldigt bra.

Ledde sedan ut henne ur stallet, hon brukar tveka lite men inte den här gången. Knallade på med någon mindre tvekan som släppte snabbt och jag och Jenny gick mot Långdalen. Hade bestämt mig för att klättra Görsta oranga, den första stigen på Långdalen. Hon blev rädd för något och for i väg i galopp förbi mig och jag trodde att hon skulle springa över Jenny. Men inte då, hon tvärnitade när hon såg att Jenny "var ivägen". NH-träningen funkar visst! Sedan fortsatte vi genom skogen och hon skötte sig verkligen över förväntan, ingen stress, inget snubbel, hon var helt enkelt jätteduktig!

Mötte Sara på Dust när vi kom ner på Långdalen, han befann sig en bit bort när vi fick syn på dem och Temptation blåste upp sig och stod som en staty. Sen förstod hon att det inte var någon fara och slappnade av. Dust fortsatte dock att spänna sig ett bra tag till, läskiga Temptation! ;D

Jag och Sara tog sällskap till volten där hon jobbade Dust lite i trav och skritt och jag gick igenom NH-övningarna. Hon skötte sig riktigt bra här med och vi tränade inte så länge, tyckte det räckte med en kort stund då vi varit på promenad också.

Hon gick lugnt och sansat bakom mig nrä vi gick tillbaks till stallet med Dust och Sara före oss.
Helt plötsligt blev hon rädd och sprang nästan på mig. jag vände mig om och såg att vi hade en islännging bakom oss som kom taktande i skritt/trav. Lät henne kollade in "monstret" och fortsatte sedan. Det gick bra en bit, hon gick närmare mig än vanligt men brydde mig inte om det. Sen helt plötsligt for hon förbi mig i galopp och jag fick stopp på henne rätt fort. Då hade kvinnan på islänningen antagligen tröttnat på att ligga bakom oss och istället för att säga något, ridit upp i rumpan på Temptation! Jag blev irriterad och muttrade att "Ja, det kanske är bäst att du rider förbi" Det gjorde hon, utan att säga nånting.
Temptation lugnade sig fort men jag skulle då aldrig rida så nära en unghäst, hon hade ju lika gärna kunnat sparka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0