Artikelserie från helgens prestationer på Runstens Gård Del 1

I Valborgshelgen arrangerades en fälttävlanskurs för A-tränaren Ulf JohanssonRunstens Gård. Kursen var fullsatt och stämningen var på topp och fylld av förväntan. För mer info om själva anläggningen, se www.runsten.se

Två av deltagarna var Sara Inborr med sitt fyraåriga fullblod Top Model och hennes granne Ulrika Enhörning med sin femåriga valack Corazon. Vi på tidningen Ploglandet Riders fick följa med dem under helgen.

När ryttarna väl skulle rida till banan fick de en smärre chock när de kom fram. Det som slår en är nämligen anblicken av den enorma gräsytan som skulle kunna få vilken slö-häst som helst att tända till. Underlaget var perfekt och vädret var på ryttarnas sida med 12 plusgrader, lite svalkande brisar och uppehåll.
Fredagens första pass inleddes med lite uppmjukning och ett litet dressyrpass för att vänja hästarna vid att få springa runt på den stora ytan. Sedan fortsatte man med några komigånghinder som bland annat stockar, "soffan" och ett rishinder m.m. Efter passet ville vi höra Saras kommentar om hur hon tyckte att första passet hade gått;

"Toppen kändes väldigt samlad och fokuserad under hela passet, hon gjorde allting rätt och det kunde inte ha gått bättre. Självklart tittade hon på några hinder men hon hoppade över dem sen utan problem. Hon var inte heller så pigg på att lämna gruppen när det var hennes tur att hoppa men efter lite övertalning så gick det också. Om jag får klaga på en sak så tyckte jag inte att hon lyssnade till min skänkel ordentligt, så jag ska faktiskt prova att rida med ett par sporrar nästa pass. Det blir första gången så jag får se hur hon reagerar".

Alltså, sporrar på nästa pass. Spännande.
Efter lite vila, vatten och mat för både hästar och ryttare så var det dags för pass 2. Sporrarna åkte på och ryattarna begav sig mot banan. Detta pass inleddes med att hoppa små diken och tillslut ett ganska brett dike. Det såg lite mer ostabilt ut i början för Sara och Toppen, Toppen verkade irriterad och ganska studsig. Över ett dike hoppade hon rätt konstigt, ingen såg riktigt vad som hände men i landningen drog Toppen upp huvudet så kraftigt att hon slog Sara rätt i ansiktet med nacken (mankammen). Det verkade ha gått bra ändå så efter att den första chocken lagt sig så togs sporrarna av och ridpasset fortsattes, mycket stabilare den här gången. Saras tankar om det hela lät såhär;

"Ja, sporrarna var ingen hit hos Toppen. Hon blev rätt ut sagt skitförbannad på dem, haha. Däremot tycker jag att de fick henne att skärpa sig vad gäller att lyssna på skänkeln på ett helt annat sätt som faktiskt höll i sig genom hela kursen, så helt förkastat var det inte. Vad beträffar smällen jag fick i ansiktet så fattar jag inte vad som hände, hon hoppade upp sig väldigt ordentligt eftersom hon var ganska laddad och så landade hon abrupt och så var jag inte beredd på det och så ledde det ena till det andra. Det ömmar lite i läppen och tänderna men det har slutat snurra nu iallafall, hehe... Nya tag imorgon, Toppen var super över dikena tillslut. Man kan knappt tro att hon är fyra år, när det är hon som leder över de andra, äldre och skraja hästarna!"

En lyckad första dag med andra ord. Nya krafter och nya utmaningar väntade imorgon, kvällen avrundades med en utsökt middag och traditionell majbrasa.

Några bilder från helgen;







Fortsättning följer.


Kommentarer
Postat av: annichen

spännande :)

2010-05-03 @ 22:33:53
Postat av: Mikaela

Fina ni är! Och kul att läsa!

Postat av: Sara

Tack! Jag tyckte det blev lite roligare att skriva så istället för att bara skriva alltihopa rakt av... =)

2010-05-04 @ 09:58:50
Postat av: Anonym

kanske lite väl att gå två gånger om dagen för en 4 åring.

2010-05-04 @ 13:08:16
Postat av: Mikaela

Tycker man något ska man inte vara feg och skriva anonymt.

Postat av: Sara

Anonym: Det beror väl lite på vad fyraåringen har gjort innan och i vilket utvecklingsstadium den är eller hur? Fullblod är tidigare utvecklade än halvblod också. Och jag anser mig kunna bedöma huruvida mycket jag kan pressa hästen som jag har ridit sen hon var 2,5 år, så du behöver inte vara orolig =) Det är ju inte så att jag rider henne 2 gånger om dagen varje dag, detta var ju en helgkurs. Nu ska hon få vila helt i 3 dagar och sen sättas igång lite lugnt resten av veckan. Synpunkter på det, någon?

2010-05-04 @ 19:16:41
Postat av: annichen

vilket jävla rikspucko!!!!

2010-05-04 @ 21:05:50
Postat av: Carolina

Vad snyggt hon hoppar & vad duktiga ni är..;)! kram från Carro och Zorán

2010-05-13 @ 19:44:58
Postat av: Sara

Tack Carro =)

2010-05-14 @ 17:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0