En riktig röra!

Jag kom att tänka på inlägget som jag läste häromveckan om hur alla fullbloden i stallet är släkt med varandra och tänkte att jag skulle försöka trassla ut hur alla connemarorna på Nora också är släkt (även om de iofs numera bara är tre stycken...)

Men det är verkligen lättare sagt än gjort!! Mamma föreslog att "nån" (läs: jag) borde räkna ut hur många procent gemensamma blodsband som Pemberley och Nikki har men det krävs nog en professor i matematik alternativt en person med enormt mycket fritid för att göra det... om man dessutom vill ha med de "gamla" Nora-marorna, dvs Ticket, Ambrosia, Missie, Ginger och Garlic, ja, då blir det verkligen en enda soppa!!!   ;D



Här är i alla fall en del av släktbanden:

PEMBERLEYs pappa heter Hagens Darcy och han är halvsyskon med Ambrosia, som tidigare ägdes av Marie och är farmor till Nikki. Alltså är Nikki kusinbarn till Pemberley.

MALINERs pappa heter Lambay Inver och han är dessutom mormors morfar till Nikki. Hmm, så Pemberley borde alltså även vara kusin med Nikkis mormor (eller nåt sånt...)

GINGER och GARLIC är Ambrosias föl och de är helsyskon. Men deras mormor och farfar är dessutom kusiner med varandra... så deras föräldrar är väl därmed sysslingar med varandra och Ginger & Garlic blir pysslingar (?) med varandra och sig själva!



TICKETs pappa heter Janus och han är syskon med Juno Rory som är pappa till Ginger, Garlic och Missie. Tickets morfar Tiger Boy är även syskon med Malinér och hans farmors far Slieve Dara är Ambrosias mormors far. Den hingsten finns även i Ginger, Garlics och Missies stamtavlor....

Det finns även några gamla irländska hingstar som heter Carna Dun och Carna Bobby som jag tror att alla ponnyerna har i stamtavlan och en fullblodshingst som heter Little Heaven... men nu är vi tillbaka på 1940-talet och jag tror inte att nån hänger med i den här komplicerade texten längre så jag nöjer mej nu med att konstatera att:

ALLA CONNEMARORNA PÅ NORA ÄR OCKSÅ SLÄKT MED VARANDRA :)


Kommentarer
Postat av: annichen

haha jag tappade bort mig när du började prata om ginger och carlic ;) haha!

2010-03-26 @ 20:18:13
Postat av: sara

Där ser man! Vi borde korsa något fullblod med någon connemara i stallet och se vad som blir av det,hehe. Skulle säkert bli en häftig liten hopphäst med sprutt i! ;)

2010-03-27 @ 14:20:13
Postat av: Malin

haha, ja, det kan ju tyvärr bli lite svårt eftersom vi inte har någon hingst i stallet men jag tror absolut att Toppen och Garlic skulle kunna bli en riktigt häftig kombination!! På allvar... någon som vill föreslå det för renée?? ;)

2010-03-28 @ 17:40:28
Postat av: Viktoria

Go Malin! Härligt att du redde ut det här, dte var på tiden. Jag röstar för garlic och silver, två väldigt bra blodslinjer, "goldencross" kallas det visst för...;)

2010-03-28 @ 23:06:53
Postat av: Malin

ja viktoria, det skulle ju också kunna funka... och namnet på fölet blir väl givet: Goldcoincollector :)

2010-03-29 @ 16:36:05
Postat av: Viktoria

Oh my god! Vad bra! jag ska ta ett snack med renée! det vore ju perfekt!

2010-03-29 @ 20:42:59
Postat av: Malin

haha, men vems föl blir det?? alltså, vem tar på sej ägarskapet! det är ju renées sto men vi som beställt och bestämt hingst... kan bli en liten konflikt där... ;D

2010-03-30 @ 16:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0