Ridtur nr 2


Igår (fredag) blev det ridning igen och jag red en sväng ensam på Pollen.
Hon var mycket hetare och nervigare och hennes vanliga jag börjar kika fram!

Ridturen gick bra tills hon helt plötsligt vägrade gå längre på Långdalsvägen. Inget farligt och inget konstigt fanns på vägen eller någonstans bredvid så antagligen hade hon väl trott och hon sett något, bestämt sig för att inte gå och se hur långt jag skulle gå för att få henne ditåt. Det var helt enkelt lite testande från damen. Det slutande med att jag hade backat henne ca 20-30 m i etapper och att jag vann.

Försökte vänta ut henne eller "tvinga" fram henne emellanåt men insåg att vi är nog nästan lika envisa för hon suckade lika mycket som jag och rörde inte en muskel.

Efter den kampen blev hon piggare och vi klättrade backen upp mot ängen vid orangea.

På ängen skrittar vi på halvlånga tyglar när ett rådjur flyger upp 5-10 m ifrån oss. Pollen rycker till och jag tänkte "nu är det kört, nu sticker hon" men jag slappnar av och hon tar inte ett steg och springer inte därifrån. Står bara spänd och avvaktande. Jag berömmer henne och klappar henne och vi skrittar vidare.
Hinner under en 10-dels sekund se ett till rådjur i gräset och hinner tänka "bromsa" när en bock flyger upp 1 m snett till vänster om oss och far iväg. Pollen rycker till igen men står sedan kvar - avvaktande. Duktiga tjejen!


Efter det var hon lite piggare men skötte sig riktigt bra och jag kunde jobba henne i låg form en bit på hemvägen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0