Pemberley : )


Här är en liten presentation av stallets minsting Pemberley!!

Hon föddes den 12 juni 2009, nio dagar tidigare än beräknat vilket jag tycker var dumt för det gjorde att jag missade hennes första vecka i livet eftersom jag fortfarande var i Italien och pluggade då.

Mamman heter Brolötens Malinér och är en tjugo årig connemaradam, 149 cm hög och brun utan tecken. Pappa till Pemberley är den gråa connemarahingsten Hagens D´Arcy. När hon föddes var hon brun men idag har hon väldigt mycket vita hår i pälsen så vi tror ganska säkert att hon kommer att bli en vit sagohäst!


Sitt namn har Pemberley fått från "Stolhet och Fördom" av Jane Austen. En av huvudpersonerna i boken, Mr D´Arcy, bor på ett stort gods som heter Pemberley Estate. 

Jag minns att min pappa ringde på morgonen när jag var på väg till universitetet och jag blev livrädd! Varför ringde han mej sådags på dagen?? Det var inte likt honom, hade nåt hemskt hänt?? Vem hade dött? Tankarna hann börja snurra! Och inte blev det bättre när han berättade att Mallan hade fölat under natten och att mamma missat fölningen men nu var i stallet. Med tanke på att Mallans senaste föl hade fötts för tidigt och varit så outvecklat att vi blivit tvugna att avliva det bara efter någon dag så blev jag väldigt orolig... Stackars Malinér om hon skulle förlora ett föl till!!!

Men som tur var var det en alldeles frisk och pigg liten busunge som stod i boxen när mamma kom till stallet. Det har varit full fart på Pemberley ända sedan dag ett och hon är alltid lika nyfiken och social! Helst av allt skulle hon nog vilja gå fritt på gården och hänga efter alla människor och andra varelser. Vissa tycker nog att hon är alldeles FÖR nyfiken och påflugen men samtidigt har hon ett hjärta av guld, precis som sin mamma, och det bästa hon vet är att få vara i centrum: bli borstad, kliad och pussad på och hon passar gärna på att pussas tillbaka också...


Min plan för Pemberley är att hon ska bli en alldeles underbar ridhäst och att vi ska träna och tävla ihop i unghästklasser. Sen hoppas jag hitta en duktig liten tjej eller kille som kan fortsätta tävla henne (Maries dotter Matilda kanske??). Men ibland tror jag nog att Pemberley själv snarare planerar att bli cirkushäst eller kanske galoppör?? Jaja, vi får väl se... första utmaningen blir väl i vår när vi ska försöka vara med på natural horsemanship för Bosse... och överlever vi det så ska hon ju ridas in om två år!! Om det finns någon frivillig för första ridturen så kan ni anmäla er hos mej, jag kan stå för hjälm och moraliskt stöd men du får själv se till att du har en bra livförsäkring och god balans för hon har redan visat god talang för rodeo!  : )

Fortsättning följer....

Kommentarer
Postat av: annichen

vore kul om du skrev om hennes utveckling här :) det är alltid kul att läsa om sånt :D

2010-02-14 @ 18:42:13
Postat av: Sara

Håller med Annichen! Hon tror verkligen att hon är galoppör, hon springer ju om fullbloden utan problem när de busar i hagen haha!

2010-02-14 @ 20:13:14
Postat av: Anonym

Härlig liten första story =) Tycker också det vore kul att läsa om henne! Skulle vara fint om hon blev vit, så snyggt!

2010-02-15 @ 08:19:24
Postat av: Cindy

Jag fick då den stora äran att vara den första som skådade den söta lilla hästen, fortfarande lite blöt.. så kan inte ha missat med alltför många timmar :)

2010-02-15 @ 13:57:03
Postat av: Mickan

Härligt =)

2010-02-16 @ 11:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0