En solig söndagsmorgon

 

Det kändes lagom motigt att stiga upp 07:00 en söndagsmorgon för att åka ut till stallet!
Kallt men soligt ute och det kändes som om man befann sig i fjällen och inte på Värmdö.

Solen sken allt starkare ju längre jag åkte och det började kännas lite bättre att vara uppe i ottan.




Åkern vid Långdalen i solljuset


Väl framme vid stallet fick jag skotta mig in då det kommit ännu mer snö under stormen.

Inne i stallet hälsade hästarna mig med sina mjuka morgongnägg och jag började tina upp ännu mer, det kändes inte lika illa att vara uppe så tidigt.

Fodrade, gjorde alla morgonsyslor, borstade Merillo och tränsade. Red ner mot Långdalen och solen strålade.


Nu kändes det helt underbart att skritta Långdalen fram samtidigt som solen värmde ansiktet.


Klättrade upp mot Hampeängen och väl uppe insåg jag att stigen var igensnöad. Manade på Merillo och han pulsade fram med snön nästan uppe vid magen.




Hampeträsket


När vi kom upp i skogen var det snö upp till magen på honom och jag fick dra upp benen längs med sidan på honom för att inte dras med ner i snön!
Merillo pulsade på och stånkade lite men verkade nöjd med att få komma ut.

Precis vid slutet av blå slingan, fortfarande uppe i skogen, gick vi under en gren och jag lutade mig mot halsen på honom, han började trava och jag kände att jag började tappa balansen (red barbacka). Lyckades räta upp mig lite och såg att stigen fortsatte till vänster men Merillo slänger sig ut till höger, jag börjar tappa balansen igen och då kommer det ett träd som han slänger sig från i åt höger. Jag glider då rakt ner i snön och ser lilla hästen fara iväg i galopp hemåt, han hade då ingen tanke att stanna och vänta.

Börjar pulsa efter och ropa på honom men inser snart att det är lönlöst. Ringer Lena (Mallans ena ägare) som är i stallet och berättar att jag åkt av och att Merillo är på väg hemåt i full fart.

Pulsar genom skogen, snön går upp över halva låren och på ett ställe sjunker jag ner till höften!

Lena hittar Merillo vid Dusts hage, där kommer han skrittande och ser lagom förvirrad ut. Han undrade nog vart jag tagit vägen!




En bit av Långdalen och Merillos spetsade öron



Kommentarer
Postat av: Sara

Det började ju underbart! Skönt att ni båda är oskadda iallafall. Har du träningsvärk av allt pulsande idag ;)?

2010-02-22 @ 15:27:17
URL: http://tiggypop.blogg.se/
Postat av: Mickan

Ja, det gjorde ju det! Det är tur att det är så mycket snö ;) Ingen träningsvärk men lite nackspärr och ont i handleden. Måste ha vridit till handleden och gjort illa nacken på något sätt, känner mig lite allmännt mörbultad.

Men, det kunde ha varit värre!

Postat av: annichen

jag sa ju att du skulle förbereda dig på att åka av :P haha!

2010-02-22 @ 16:50:16
URL: http://stallremi.blogg.se/
Postat av: Julia

Nikki går faktist också i samma hage som dust :P

2010-02-22 @ 16:51:54
Postat av: Mickan

Men han var inte där just då :) Marie var ute och red ;)

Postat av: Mickan

Jaja Annichen ;P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0